Da er det klart for ny tur til Gran Canaria.

Harald og Eskild på stranden i Patalavaca

Denne gangen har vi valgt og fly kommersielt med Norwegian og leie leilighet direkte i Patalavaca, som ligger i nærheten av den lille fiskerbyen Arguineguin.

Dag1
Reisen.

Norwegian er i rute, og flyturen går helt etter boken. Vi lander på Gran Canaria 11:30, 5 minutter før ETA.

Vi blir hentet på flyplassen, og etter diverse severdigheter ankommer vi leiligheten som ligger i www.aptosvilladelmar.com flott beliggende med havs utsikt og 10 meter til svømmebassenget. Leiligheten er helt etter vårt ønske med kort vei til de fleste fasiliteter. Basseng og bar like ved, 50 meter til nærmeste kolonialbutikk og omtrent 100 meter til stranden. Perfekt!

Barna fikk testet bassenget før det ble restaurantbesøk på Grill Casa Juan som får terningkast 5 og etter en lang dag er det på tide å stupe rett i seng!

Dag2
Det gode strandliv.

I dag ser det ut til å bli en fin dag for å nyte solen på stranden. Helt blå himmel og nesten ingen vind. Det lover bra for en dag på Patalavacastranden. Etter noen timer strandaktiviteter ble det en tur bort til Amfi Del Mar for lunsj på «Maxican burrito». Det var lite folk på stranden ved Amfi, så det ble litt bading her også.

Dagen avsluttet vi på resturanten «Sorte Panna» nede ved Patalavacastranden. Terningkast 3

Dag3
En dag i surfeparadiset.

I dag har det igjen vært strandag, med store bølger og perfekte forhold for bølgesurfing. Absolutt noe barna setter pris på, men det ble kanskje i meste laget med vind for oss på land.

Litt shopping på ettermiddagen ble det også tid til, før vi avsluttet dagen med barbecue party og et liveband som ikke kom grunnet halsbetennelse?? på www.aptosvilladelmar.com. Terningkast 4

Dag4
Shopping.

Dagen i dag har gått med til shopping på det nye shoppingsenteret: Las Terrazas Outlet. Dette er et helt nytt kjøpesenter med mye merkebutikker og resturanter. Siden det er et shoppingsenter, ble det selvsagt shoppet….

Vi har tidlige shoppet på Atlantico, men ville forsøke noe nytt. Nå har vi enda ikke vært på Atlantico i år, men foreløpig tror jeg Atlantico blir å foretrekke om de ikke har gjort store forandringer på dette siden sist?

Dagen har vært preget av vind, så det passet bra med en biltur i stedet for utenom huselige aktiviteter.

Vi avslutter med en god middag på etter hvert favorittresturanten Grill Casa Juan. Terningkast 4.

Dag5
Bassengaktiviteter.

Flott vær og skyfri himmel var avgjørende for at dagen i dag er avsatt til bassengaktiviteter. Ballspill, dykking, soling og andre aktiviteter ble gjennomført.

På ettermiddagen fikk også tid til en kort fjelltur fra Patalavaca til Amfi Del Mar med retur langs strandpromenaden.

Dagen ble avsluttet på bassengresturanten på www.aptosvilladelmar.com. Terningkast 5

Litt av veien til Norskeplassen

Dag 6
Norskeplassen.

Skiftende skydekke, relativt varmt og ingen vind er perfekte forhold for en fjelltur, så i dag har vi valgt å gå «Ruta Norwega». Dette er en ca. 9 km lang tur fra Patalavaca via Norskeplassen til Puerto Rico. Stigningen er fra havnivå til ca. 420 m.o.h. langs «traktorveier» og «stier». Nedfarten var rimelig bratt og kupert, men med rolig gange gikk dette bra.

Vi brukte 2 timer og 40 minutter på turen, men da inkludert en pause på ca. 20 minutter på Norskeplassen.

Etter turen ble det bassengaktiviteter, til vi avsluttet med middag på www.aptosvilladelmar.com. Terningkast 4.

Dag7
Marked.

Hver tirsdag er det marked i Arguineguin. Dette kan vi selvsagt ikke gå glipp av. Marker er like ved Norskeklubben som ligger nede i havnen i Arguineguin.

Utrolig mange har funnet veien til markedet. Trafikken dirigeres av politiet, og alle restauranter og serveringssteder er fulle. Det er nesten ikke til å komme fram i mengden, utrolig hvor mange som kommer fram for å kjøpe fake klokker og solbriller.

Vi fikk gjort det vi kom for; Prute og jage på oss Marokkaner. Det ble selvsagt også handlet, men mest for moroskyld, vi måtte jo kjøpe når prutemålet var nådd!

Etter at markedet var over reiste vi ut til Puerto De Mogan for å treffe slekt og venner. Dessverre har det vært utrolig skiftende vær i dag, og utover ettermiddagen rimelig kaldt.

Etter turen ble det bassengaktiviteter, til vi avsluttet med middag på www.aptosvilladelmar.com. Terningkast 3.

Dag8
Bassengaktiviteter.

Så ble det igjen en nydelig dag etter en dag med noe vind og skyer.

Da er det selvskrevet at det igjen blir bassengaktiviteter og soling.

på ettermiddagen ble det tid til en promenade langs sjølinjen fra Patalavaca til Arguineguin t/r.

Store deler av veien som går langs kystlinjen er skylt bort, så det kan være noen partier som kan være vanskelig og passere.

Pappegøyer i Palmitos Park

Dag9
Palmitos Park.

Så var det en ny «utflukts» dag. Forrige gang vi var her fikk vi ikke besøkt Palmitos Park, som etter at den brant ned for en del år siden er gjenoppbygget og utvidet.

Det er et flott og stort anlegg som ønsker oss velkommen etter en heller dårlig vei opp til stedet som ligger ca. 10 km. fra Maspalomas.

Dette ble en utrolig positiv opplevelse, med en enorm park, med flotte gangveier mellom ulike typer fugleliv, akvarium, delfinbasseng, og andre unike dyrearter som aper, slanger og amfibier.

Vi fikk med oss fire show; Et flott show med ørner, to med papegøyer og et spektakulært delfinshow.

Dette var virkelig verd den relativt høye inngangsprisen.

Dagen ble avsluttet på bassengresturanten på www.aptosvilladelmar.com. Terningkast 3.

Dag 10
Julaften.

Så var vi kommet til Julaften. Den startet selvsagt med en flott julefrokost med påfølgende Sjømannskirkebesøk og et underholdende og annerledes kirkebesøk. Den katolske kirken er stilt til disposisjon, og det er satt av to gudstjenester denne dag. Til tross for dette er dette så populært at mange måtte stå i inngangspartiet for å få plass.

Etter kirken ble det vafler og besøk fra annen slekt som har tatt turen ned hit i julen.

Deretter ble det i tradisjon tro pinnekjøtt med pressanger og annen juletradisjon tilsvarende det vi ville gjort hjemme.

Dag 11
Basseng og strandliv aktiviteter.

Igjen en fin dag, og supre forhold for bassengaktiviteter og surfing på stranden. Relativt store bølger, med gult flagg til topps. Vi ble derfor litt skeptisk, men etter at vi så noen lokale i aksjon, ble det surfing. Men bølgende var litt for store, så etter noen iherdige forsøk ble det heller lunsj like ved, så vi kunne beskue de lokale når de forsøkte seg i bølgene.

Flott dag, med fint vær, til tross for store bølger. Vi avsluttet på restauranten *************. Terningkast 5+.

Dag 12
Basseng og strandliv aktiviteter.

Dag13

Dag 14
Sightseeing og shopping i Arguineguin.

Det har blitt mange timer i og ved bassenget og ved stranden, så det var nå på tide igjen med litt shopping og severdigheter før vi forlater øyen. Vi gikk langs med sjøen til båtmarinaen og inn til selve Arguineguin. Vi måtte selvsagt shoppe litt, men det ble ikke de store ”funnene”. Det er relativt dyrt her nede, så det blir helst ”lokale” varer som svarer seg å handle, og da blir det helst suvenirer som er å kjøpe.

Vi avsluttet på restauranten ************* i Puerto Rico. Terningkast 5.

Dag15
Reisedag.

Så var vi dessverre kommet til returen. Det har vært et flott opphold, så det hadde passet fint med en uke til, det er vi enige i hele gjengen. Men kan vel være litt kjekt å komme hjem til 20-30 cm. Snø også?

Heldigvis har vi fin flyavgang, så vi ikke får hastverk på morgenen. Flyet er beregnet å lette kl. 12:25, så vi forlot leiligheten kl. 10:30. Flyet ble til slutt noe forsinket, så kl. 12:50 var vi i luften. Tiden ble kjørt inn på returen mot Norge, så vi landet kl. 19:00.

Da var turen over, og et kaldt hus og brøytespader ventet på oss hjemme….

Takk for en flott tur og et nydelig opphold på Gran Canaria.